Welcome!

@CloudExpo Authors: Liz McMillan, Pat Romanski, Elizabeth White, Kevin Benedict, Richard Hale

Blog Feed Post

Un Système d’information performant : aujourd’hui, avec les solutions d’aujourd’hui

 

DPC Time is nowIl y a quelques semaines, j’ai eu l’honneur de déjeuner avec le jeune DSI d’un grand groupe français, membre du CAC 40. Nous parlions des révolutions informatiques en cours et, bien entendu, du Cloud Computing. Pendant nos échanges, il a prononcé une phrase qui m’a marqué pour sa simplicité et sa profondeur : « On peut améliorer profondément son système d’information, aujourd’hui, avec les solutions d’aujourd’hui. »

Louis Google GlassMa passion pour l’innovation fait que je me laisse parfois emporter par mon enthousiasme pour les nouveaux produits ou solutions en émergence, telles que les Google Glass, l’impression 3D ou le « wearable computing ».

La tentation, c’est de penser qu’un produit, une solution qui sont apparus sur le marché il y a 2 ou 3 ans ce sont largement répandus dans les entreprises ; la vérité est tout autre...

 

Ne pas attendre les prochains « miracles » de la technologie

DPC Lampe alladin 2La remarque faite par ce DSI est un excellent rappel au bon sens : en 2014, il n’est pas nécessaire d’attendre les prochains « miracles » de la technologie pour passer à l’action et construire des Systèmes d’Information profondément innovants.

C’est une excellente nouvelle pour les entreprises et leurs équipes informatiques qui ont la volonté d’améliorer immédiatement leur S.I. ; c’est une moins bonne nouvelle pour les entreprises et leurs équipes informatiques qui recherchent des alibis pour maintenir l’existant le plus longtemps possible.

If its not brokenLa célèbre expression « Si ce n’est pas cassé, ne le répare pas » doit être affichée dans de très nombreux bureaux d’informaticiens.

Il existe un double décalage entre ce qu’il est possible de faire aujourd’hui et la réalité des Systèmes d’Information des entreprises :

  • Le premier est lié aux écarts de plus en plus grands entre le temps que met le grand public à s’approprier une technologie et celui nécessaire pour qu’elle obtienne droit de cité dans les entreprises.
  • Le second est lié au cycle de vie des solutions professionnelles ; les entreprises mettent plus de temps à les déployer, mais ce n’est pas le plus grave ; elles mettent surtout beaucoup, mais beaucoup plus de temps à les éliminer ! 


Mainframe 50 anniversaryCette longévité des infrastructures et applications dans les entreprises dépasse l’entendement. On vient de fêter le cinquantenaire des Mainframe IBM ; fêtera-t-on, en 2064, leur centenaire ?

Quand on sait qu’IBM est la seule grande entreprise du secteur informatique à avoir célébré son centenaire en 2011 ....

 

Analysons plus en profondeur ce double décalage.

  

Décalage grand public et entreprise

Depuis le début des années 2000, l’innovation informatique a abandonné le monde professionnel. Toutes les innovations de rupture, Internet, WebMail, smartphones, tablettes, VoIP... se déploient en priorité dans le grand public.

Ce décalage dépasse souvent de 2 ou 3 années :

Lalanne DSI de l'année 2013

  • Gmail est né en 2004, Google Apps, son cousin germain professionnel est arrivé en 2007.
  • Apple a lancé l’iPad en 2010 ; Mr Jean-Christophe Lalanne, le DSI du groupe Air France-KLM a été nommé DSI de l’année en 2013 par la revue 01 Informatique pour avoir, entre autres réussites, équipé les personnels navigants d’Air France avec des iPad.

La meilleure stratégie, pour les équipes informatiques, c’est de ... positiver ce décalage de 2 ou 3 années. Ceci permet de déployer dans les entreprises des solutions qui ont déjà fait leurs preuves dans le marché le plus exigeant qui soit, celui du grand public.

DPC Surfing 3En clair, pour innover, il suffit à la DSI de « surfer » sur la vague des innovations dans le grand public et de les déployer, avec un léger décalage, derrière le firewall, ou ce qu’il en reste.

En résumé : la majorité des innovations, dans les systèmes d’information professionnels, proviennent du déploiement de solutions informatiques qui ont plus de 2 ou 3 ans d’ancienneté. Il n’est donc pas nécessaire d’attendre le produit miracle qui va sortir ... dans 2 ou 3 ans.

 

Longévité des solutions professionnelles « historiques »

Momies ITMainframe, Cobol, SAP, Citrix, Windows, Oracle Applications, Client/Serveur, réseaux filaires, Office... Elle est longue la liste de ces solutions informatiques « historiques » qui auraient dû, depuis longtemps, être rangées au musée des antiquités et qui sont encore trop présentes dans la majorité des entreprises. Je vous renvoie à un texte récent où je faisais la liste des « ex bonnes pratiques » pour une analyse plus complète de ce phénomène.

Elles ont depuis très longtemps perdu de leur importance dans le grand public. 

God 7 days« Dieu a créé le monde en 7 jours, car il n’avait pas d’historique ». Tout le monde connait cette phrase célèbre et qui explique pourquoi il est si difficile d’innover dans le monde de l’informatique professionnelle, en particulier dans les pays développés comme la France qui ont commencé leurs déploiements informatiques il y a environ 50 ans.

Se libérer des solutions historiques prend beaucoup de temps ? Raison de plus pour commencer... immédiatement ! 

 

De la veille technologique à la « veille usages »

DPC Tablet, Smartphone cloud 1Smartphones et tablettes très puissants, réseaux sans fil haut-débit, la partie « visible » de l’innovation informatique grand public, dans les infrastructures, est la plus facile à déployer en entreprise, et c’est par cela qu’il faut bien sur commencer.

Par contre, l’essentiel des bénéfices que peuvent retirer les entreprises de la l’innovation technologique informatique viennent des usages, et c’est là que se retrouve aussi... l’essentiel des difficultés.

Il y a deux pistes principales pour améliorer rapidement la situation actuelle :

1 - Usages universels qui ont tous un « équivalent » grand public : Webmail, Chat et VidéoChat, Blogs, Microblogging (Tweeter), partage de vidéos ou de présentations, Réseaux sociaux.... Pour tous ces usages, la solution est simple et immédiate : déployer pour les usages professionnels ... les outils grands publics, tous disponibles sur des clouds publics. 

Pour chacun de ces usages, les réponses sont connues :

Universal usages applications logos

  • WebMail : Google Apps, cousin germain de Gmail.
  • Chat et VidéoChat : HangOut de Google aujourd’hui, WebRTC demain.
  • Blog : Typepad, Wordpress...
  • Microblogging : Tweeter.
  • Vidéo : canal privé YouTube.
  • Présentations : SlideShare.
  • Réseaux sociaux : LinkedIn ou Google+.
  • ....

Ce sont des décisions faciles à prendre, aux résultats rapides ; ceci permet aux « clients internes » d’avoir, pour leurs usages professionnels, les mêmes outils que ceux qu’ils utilisent dans leur vie personnelle.

Ces décisions libèrent aussi beaucoup de temps, de ressources et d’argent à la DSI, qui pourront être utilisés pour s’attaquer à la deuxième partie du problème, beaucoup plus ardu.

2 - Usages professionnels sans équivalent grand public : gestion commerciale ou des ressources humaines, gestion de production, e-commerce... La liste est longue des applications qui répondent à des usages professionnels dont n’ont pas besoin les particuliers.

DPC ERP Puzzle 3La majorité des grandes entreprises ont essayé de répondre à tous ces besoins en déployant des « ERP intégrés », avec tout le succès que l’on connait en matière de coûts légers, d’ergonomie exceptionnelle, de délais de mise en œuvre rapide et de flexibilité d’évolution.

Il faut maintenant « des-ERPiser » les entreprises comme on a « des-Amianté » les bâtiments : ce sera une tâche longue et coûteuse, mais il existe maintenant des solutions pour y arriver :

DPC SaaS 1Remplacer toutes les fonctions « transverses » gérées par ces ERP par des solutions SaaS (Software as a Service) « best of breed ». La bonne nouvelle, c’est qu’il existe aujourd’hui d’excellentes solutions SaaS pour toutes ces fonctions transverses.

  • Lorsque les ERP historiques ne seront plus utilisés que pour la gestion de leurs applications « cœur métier », les entreprises auront le choix entre deux démarches :
  •     Garder ce qui reste de l’ERP s’il répond raisonnablement bien aux besoins et permet à l’entreprise de proposer des usages porteurs de compétitivité.
  •      Dans le cas contraire, développer « sur mesure » des applications innovantes et très spécialisées qui permettront à l’entreprise de retrouver cette compétitivité perdue pour cause d’ERP universel et inflexible.

  

De quoi s’occuper, immédiatement !

DPC 1er mai fête du travailAvec les outils d’infrastructures d’aujourd’hui, les usages d’aujourd’hui, les plateformes de développement d’aujourd’hui, les équipes informatiques ont en main tout ce dont elles ont besoin pour démarrer, aujourd’hui, le grand chantier de la rénovation du Système d’Information de leurs entreprises.

Elles pourront ainsi faire profiter leurs entreprises des bénéfices de la R2I, Révolution Industrielle Informatique. 

Alors, après le pont du 1er mai, fête du Travail... au travail !

 

Read the original blog entry...

More Stories By Louis Nauges

Louis Naugès is Founder & President of Revevol, the first European Consulting organization 100% dedicated to SaaS and Cloud Computing. He has 30 years of IT experience. Very few people in Europe have his knowledge and expertise in Cloud & SaaS technologies and applications. He works directly with CIOs of very large organizations. Revevol is the first EMEA distributor of Google Apps and the largest worldwide organization deploying Google Apps is one of Revevol's clients.

@CloudExpo Stories
"Software-defined storage is a big problem in this industry because so many people have different definitions as they see fit to use it," stated Peter McCallum, VP of Datacenter Solutions at FalconStor Software, in this SYS-CON.tv interview at 18th Cloud Expo, held June 7-9, 2016, at the Javits Center in New York City, NY.
"Operations is sort of the maturation of cloud utilization and the move to the cloud," explained Steve Anderson, Product Manager for BMC’s Cloud Lifecycle Management, in this SYS-CON.tv interview at 18th Cloud Expo, held June 7-9, 2016, at the Javits Center in New York City, NY.
The cloud competition for database hosts is fierce. How do you evaluate a cloud provider for your database platform? In his session at 18th Cloud Expo, Chris Presley, a Solutions Architect at Pythian, gave users a checklist of considerations when choosing a provider. Chris Presley is a Solutions Architect at Pythian. He loves order – making him a premier Microsoft SQL Server expert. Not only has he programmed and administered SQL Server, but he has also shared his expertise and passion with b...
Unless your company can spend a lot of money on new technology, re-engineering your environment and hiring a comprehensive cybersecurity team, you will most likely move to the cloud or seek external service partnerships. In his session at 18th Cloud Expo, Darren Guccione, CEO of Keeper Security, revealed what you need to know when it comes to encryption in the cloud.
We're entering the post-smartphone era, where wearable gadgets from watches and fitness bands to glasses and health aids will power the next technological revolution. With mass adoption of wearable devices comes a new data ecosystem that must be protected. Wearables open new pathways that facilitate the tracking, sharing and storing of consumers’ personal health, location and daily activity data. Consumers have some idea of the data these devices capture, but most don’t realize how revealing and...
What are the successful IoT innovations from emerging markets? What are the unique challenges and opportunities from these markets? How did the constraints in connectivity among others lead to groundbreaking insights? In her session at @ThingsExpo, Carmen Feliciano, a Principal at AMDG, will answer all these questions and share how you can apply IoT best practices and frameworks from the emerging markets to your own business.
Ask someone to architect an Internet of Things (IoT) solution and you are guaranteed to see a reference to the cloud. This would lead you to believe that IoT requires the cloud to exist. However, there are many IoT use cases where the cloud is not feasible or desirable. In his session at @ThingsExpo, Dave McCarthy, Director of Products at Bsquare Corporation, will discuss the strategies that exist to extend intelligence directly to IoT devices and sensors, freeing them from the constraints of ...
You think you know what’s in your data. But do you? Most organizations are now aware of the business intelligence represented by their data. Data science stands to take this to a level you never thought of – literally. The techniques of data science, when used with the capabilities of Big Data technologies, can make connections you had not yet imagined, helping you discover new insights and ask new questions of your data. In his session at @ThingsExpo, Sarbjit Sarkaria, data science team lead ...
SYS-CON Events announced today the Kubernetes and Google Container Engine Workshop, being held November 3, 2016, in conjunction with @DevOpsSummit at 19th Cloud Expo at the Santa Clara Convention Center in Santa Clara, CA. This workshop led by Sebastian Scheele introduces participants to Kubernetes and Google Container Engine (GKE). Through a combination of instructor-led presentations, demonstrations, and hands-on labs, students learn the key concepts and practices for deploying and maintainin...
Extracting business value from Internet of Things (IoT) data doesn’t happen overnight. There are several requirements that must be satisfied, including IoT device enablement, data analysis, real-time detection of complex events and automated orchestration of actions. Unfortunately, too many companies fall short in achieving their business goals by implementing incomplete solutions or not focusing on tangible use cases. In his general session at @ThingsExpo, Dave McCarthy, Director of Products...
Cloud analytics is dramatically altering business intelligence. Some businesses will capitalize on these promising new technologies and gain key insights that’ll help them gain competitive advantage. And others won’t. Whether you’re a business leader, an IT manager, or an analyst, we want to help you and the people you need to influence with a free copy of “Cloud Analytics for Dummies,” the essential guide to this explosive new space for business intelligence.
Traditional IT, great for stable systems of record, is struggling to cope with newer, agile systems of engagement requirements coming straight from the business. In his session at 18th Cloud Expo, William Morrish, General Manager of Product Sales at Interoute, outlined ways of exploiting new architectures to enable both systems and building them to support your existing platforms, with an eye for the future. Technologies such as Docker and the hyper-convergence of computing, networking and sto...
With an estimated 50 billion devices connected to the Internet by 2020, several industries will begin to expand their capabilities for retaining end point data at the edge to better utilize the range of data types and sheer volume of M2M data generated by the Internet of Things. In his session at @ThingsExpo, Don DeLoach, CEO and President of Infobright, discussed the infrastructures businesses will need to implement to handle this explosion of data by providing specific use cases for filterin...
IoT generates lots of temporal data. But how do you unlock its value? You need to discover patterns that are repeatable in vast quantities of data, understand their meaning, and implement scalable monitoring across multiple data streams in order to monetize the discoveries and insights. Motif discovery and deep learning platforms are emerging to visualize sensor data, to search for patterns and to build application that can monitor real time streams efficiently. In his session at @ThingsExpo, ...
Enterprise networks are complex. Moreover, they were designed and deployed to meet a specific set of business requirements at a specific point in time. But, the adoption of cloud services, new business applications and intensifying security policies, among other factors, require IT organizations to continuously deploy configuration changes. Therefore, enterprises are looking for better ways to automate the management of their networks while still leveraging existing capabilities, optimizing perf...
Early adopters of IoT viewed it mainly as a different term for machine-to-machine connectivity or M2M. This is understandable since a prerequisite for any IoT solution is the ability to collect and aggregate device data, which is most often presented in a dashboard. The problem is that viewing data in a dashboard requires a human to interpret the results and take manual action, which doesn’t scale to the needs of IoT.
When building large, cloud-based applications that operate at a high scale, it’s important to maintain a high availability and resilience to failures. In order to do that, you must be tolerant of failures, even in light of failures in other areas of your application. “Fly two mistakes high” is an old adage in the radio control airplane hobby. It means, fly high enough so that if you make a mistake, you can continue flying with room to still make mistakes. In his session at 18th Cloud Expo, Lee...
Internet of @ThingsExpo has announced today that Chris Matthieu has been named tech chair of Internet of @ThingsExpo 2016 Silicon Valley. The 6thInternet of @ThingsExpo will take place on November 1–3, 2016, at the Santa Clara Convention Center in Santa Clara, CA.
Continuous testing helps bridge the gap between developing quickly and maintaining high quality products. But to implement continuous testing, CTOs must take a strategic approach to building a testing infrastructure and toolset that empowers their team to move fast. Download our guide to laying the groundwork for a scalable continuous testing strategy.
SYS-CON Events announced today the Enterprise IoT Bootcamp, being held November 1-2, 2016, in conjunction with 19th Cloud Expo | @ThingsExpo at the Santa Clara Convention Center in Santa Clara, CA. Combined with real-world scenarios and use cases, the Enterprise IoT Bootcamp is not just based on presentations but with hands-on demos and detailed walkthroughs. We will introduce you to a variety of real world use cases prototyped using Arduino, Raspberry Pi, BeagleBone, Spark, and Intel Edison. Y...